roel van den heuvel
Geeft tekst en uitleg

Formulieren

Uiteindelijk draait het allemaal om conversie! En online ontkom je dan vaak niet aan een bestel-, contact- of reserveringsformulier. Maar hoe zorg je nu dat iemand het formulier ook afrondt?


Begin met makkelijke vragen

Zorg dat er geen drempels zijn om de eerste vragen in te vullen. Als je bijvoorbeeld start met het uitvragen van geslacht en postcode, dan kan iedereen dit zonder na te denken invullen. Hij is dan al gestart met het invullen van het formulier. Als je verderop een moeilijkere vraag stelt over bijvoorbeeld je huidige verbruik van iets, dan zal deze persoon meer moeite doen om over het antwoord na te denken. Anders zijn de eerder ingevulde vragen immers voor niks geweest. Als je start met een moeilijke vraag is de kans groter dat iemand er niet eens aan begint.

 

Vraag alleen zaken die je echt moet weten

Bedenk wel altijd goed waarom je iets vraagt. Heb je wel een telefoonnummer nodig als de communicatie verder per email verloopt?

Ga eens na hoeveel optionele vragen uw formulier bevat! Optioneel houdt in dat je ze niet per se nodig hebt. Waarom vraag je ze dan toch uit? Het uitvragen van dit soort gegevens kan ook op een later moment als de conversie al heeft plaatsgevonden!

Laat zien wat er met gegevens gebeurt

Geef ook aan waarom je gegevens uitvraagt en dat het telefoonnummer bijvoorbeeld alleen wordt gebruikt indien er aanvullende vragen zijn en niet voor telefonische verkoop. Toon ook dat gegevens niet worden gedeeld aan derde partijen.

 

Laat zien waar iemand is in het proces

Probeer de vragenlijst zo kort mogelijk te houden. Is een langere vragenlijst niet te voorkomen? Zorg dan dat een bezoeker altijd weet waar hij zich in het proces bevindt.

 

Laat zien dat de order nog niet definitief is als hij doorgaat naar de volgende stap

Veel bezoekers zijn bang om in de orientatiefase al per ongeluk ergens aan vast te zitten. Geef bij buttons voor de volgende stap aan wat een bezoeker kan verwachten. Bv. “In de volgende stap vragen wij uw persoonsgegevens. De bestelling is nog niet definitief.”


Makkelijke invoer voor elk device

Maak het ook uw mobiele gebruikers zo makkelijk mogelijk om te converteren. Wilt u dat iemand zich inschrijft voor uw nieuwsbrief? Maak het mobiele bezoekers dan zo makkelijk mogelijk en toon het juiste mobiele toetsenbord waarin het @-teken direct beschikbaar is. Moet iemand zijn klantnummer invoeren? Toon dan het numerieke toetsenbord.

Binnen de HTML van het <input /> element kan de code type=”email” worden toegevoegd.