roel van den heuvel
Geeft tekst en uitleg

Home & Landingpagina's

De homepage is de receptie van je website. Het is prima om een paar foldertjes op tafel te leggen, maar een bezoeker zit er echt niet op te wachten dat de receptioniste exact vertelt wat er allemaal gebeurt in het bedrijf. Hij wil gewoon zo snel mogelijk naar de juiste afdeling worden geleid, omdat hij weet dat de receptioniste waarschijnlijk toch geen antwoord heeft op zijn specifieke vraag.

Het is al lang niet meer zo dat bezoekers alleen maar via de homepage op de website terecht komen. Via zoekmachines kan een bezoeker in principe op elke pagina de website binnenkomen. Zorg dus dat eigenlijk op alle pagina’s rekening wordt gehouden met de volgende punten:


Straal vertrouwen uit

De website moet het vertrouwen uitstralen dat een bezoeker met een gerust hart een bestelling kan plaatsen. Dit kun je op verschillende manieren bereiken:

  • Toon prominent contactgegevens (incl. Kamer van Koophandel nummer). Het geeft een geruststellend gevoel dat iemand bij problemen gewoon persoonlijk contact kan opnemen.
  • Toon reviews. Je kunt zelf wel zeggen dat je zo goed bent, maar het komt veel krachtiger over als anderen dit over jou zeggen. Je maakt het helemaal vertrouwelijk als gerenomeerde websites (denk aan Zoover of Consumentenbond) positief zijn over jouw bedrijf.
  • Laat weten wie je bent. Bestaat je bedrijf al 50 jaar? Dan geeft dit vertrouwen en meld dit dan ook. Je kunt het afstandelijke offline kanaal ook persoonlijk maken door bijvoorbeeld foto’s van medewerkers te tonen. Het is voor bezoekers belangrijk om te weten met wie ze te maken hebben.

Zorg voor herkenbaarheid

Als je online én offline adverteert is het belangrijk dat de website dezelfde stijl hanteert. Dit geeft een bezoeker direct de bevestiging dat hij op de juiste website is beland. Denk bijvoorbeeld aan:

  • Logo is direct zichtbaar
  • Zorg voor een goede tagline die omschrijft welke diensten je levert.
  • Gebruik offline en online dezelfde huisstijl.

Wees zoekmachine vriendelijk

De homepage is de belangrijkste pagina voor je SEO. Zorg dan ook dat belangrijke zoektermen hier goed naar voren komen.

  • De hoofdkop (H1) is de belangrijkste tekst. Nog steeds kom je hier regelmatig ‘Welkom’ tegen. Niet echt een term waarop je gevonden wilt worden. Zorg daarom dat de H1 de juiste zoekwoorden bevat en direct duidelijk maakt wat een bezoeker op uw website kan vinden.
  • Denk niet alleen aan de teksten op uw site, maar ook aan de titel in de header, de tekst achter afbeeldingen en links.

Verkoop jezelf

Maak direct duidelijk waarom je beter of anders bent dan andere partijen. Ben je de goedkoopste? Kom je als beste uit de test? Of heb je juist de beste service? Er is altijd wel een reden te bedenken waarom een klant voor jou moet kiezen. Kun je die reden niet bedenken? Neem dan uw producten en diensten nog eens goed onder de loep en zorg voor een concurrerend aanbod.

Maar let op, wees wel concreet. De “beste service” is niet tastbaar genoeg. Waarom is jouw service beter? Ben je 24 uur per dag telefonisch bereikbaar of kun je spullen gratis retourneren? Pluis ook hier goed uit welke elementen jouw service zo uniek maakt.

Voorkom té veel informatie

Voorkom dat je homepage een startpagina wordt waar je alle mogelijke vragen van bezoekers al probeert te beantwoorden en zo links legt naar je gehele website. Daar is het menu voor! Focus je op de primaire acties.

En wijs bezoekers dan ook de weg. Als je in een receptie bent is het fijn als de receptioniste zegt op welke afdeling je moet zijn. Maar het is nog veel fijner als ze zegt dat die afdeling te vinden is aan het einde van de gang, tweede deur rechts.

Spoor aan tot actie (call-to-action)

Plaats een duidelijke call-to-action, zodat bezoekers weten waar ze meer informatie kunnen vinden. Elke pagina heeft in principe één echte call-to-action (button met afwijkende kleur), zodat een bezoeker weet wat de geadviseerde vervolgpagina is. Daarnaast kunnen er best nog meer buttons op de pagina staan voor subtaken. Als je door de wimpers van je ogen kijkt, springt echter de call-to-action button eruit. 

Beeld moet bijdragen

Beeld moet bijdragen aan de pagina, laat het anders weg. Je hoeft ook niet altijd afbeeldingen te gebruiken om kleur aan je pagina te geven. Je kunt een tekstblok ook uitlichten door de achtergrondkleur van het contentblok een afwijkende kleur te geven.

Carrousel alléén voor sfeerimpressie

Heeft u een carrousel op uw pagina? Dan bent u niet de enige. Het is prima zolang de beelden hetzelfde doel hebben, het geven van een impressie. Als je een carrousel inzet om meerdere boodschappen te verkondigen, dan gaat dit niet werken. Alleen op de eerste slide zullen nog wat mensen doorklikken. De conversie van daarop volgende beelden zal miniem zijn. Kies er dan voor om deze items een direct zichtbare plek te geven op de homepage.

 

Up-to-date

Wanneer elementen op je website verouderd zijn, trekt dit de betrouwbaarheid van je gehele website in twijfel. Heb je bijvoorbeeld nog een Hyves-icoon op de website staan of is het laatste nieuwsbericht van jaren geleden? Wie zegt mij dan dat de overige informatie wel up-to-date is?

Voorkom irritatie

Binnen 3 seconden beslist een bezoeker of hij op de website terecht is gekomen. Zorg er dan ook voor dat zijn ervaring de eerste 3 seconden positief is en verspil geen tijd!

  • Zorg dat de pagina razendsnel laadt. Hoe langer het duurt voordat de pagina laadt, des te minder tijd heeft een bezoeker om de informatie op de website te ‘scannen’.
  • Plaats geen nietszeggende pop-ups bij het openen van de pagina. De kans is groot dat een bezoeker namelijk met een ander doel komt dan de informatie op de pop-up geeft.
  • Onverwachte geluiden of muziek maakt de kans dat iemand direct wegklikt groter. Websites worden namelijk ook bekeken onder werktijd of als de radio aanstaat. Niet gewenste geluiden kunnen als storend worden ervaren.