roel van den heuvel
Geeft tekst en uitleg

SEA (Adwords)

Search Engine Advertising (SEA) is het adverteren in zoekmachines. Zoekmachines zijn niet meer weg te denken als startpunt van een online zoekvraag. Door het grote aanbod websites is het wel eens lastig om op een natuurlijke wijze bovenaan te staan op voor jou belangrijke zoektermen. Met het adverteren in zoekmachines (bv. via Google Adwords) kunt u op relevante zoekwoorden een plek in het zoekresultaat kopen.

Hierbij enkele tips voor een succesvolle Adwords campagne:


Customer journey

Een juiste customer journey wordt nog wel eens vergeten bij Adwords campagnes. Iemand zoekt op een bepaald zoekwoord en ziet daarbij een advertentietekst die daar totaal niet bij aansluit. De kans dat iemand vervolgens doorklikt is dan klein.

Maar ook bij de volgende stap is het belangrijk om de juiste aansluiting te hebben. Als je advertentietekst specifiek over een bepaald onderwerp gaat, waarom link je dan door naar de homepage en niet naar een specifieke landingspagina waar meer informatie over dat onderwerp te vinden is? Zorg dus voor een goede flow:

1.       Zoekwoord

2.       Advertentietekst

3.       Landingspagina


Advertenties verrijken met extensies

Met advertentie extensies kan de advertentie worden verrijkt. Hierdoor valt de advertentie meer op in het zoekresultaat. Naast de gebruikelijke kosten voor een klik op uw advertentie, worden er geen extra kosten gerekend voor extensies. Enkele extensie mogelijkheden zijn:

  • App extensie | Downloadlink voor uw app
  • Oproep extensie | Bel-button voor direct telefonisch contact
  • Locatie extensie | Link naar Google Maps
  • Recensie extensie | Positieve recensies
  • Sitelink extensie | Extra relevante links
  • Highlight (callout) extensie | Extra beschrijvende tekst (bv. USPs)


Mobiele advertenties

Met name in de orientatiefase is het belangrijk om ook op mobiel goed vindbaar te zijn. Aangezien er op mobiel minder advertenties worden getoond, is het belangrijk daar in de biedstrategie rekening mee te houden. Alleen een bod voor de 2 bovenste plaatsen is relevant. U kunt zelf instellen of u juist meer of minder biedt voor het weergeven van uw advertenties op mobiele apparaten.