roel van den heuvel
Geeft tekst en uitleg

SEO is dood, leve de content!

SEO, oftewel Search Engine Optimization, bestaat niet meer. Waar vroeger met trucs invloed kon worden uitgeoefend op de resultaten in zoekmachines, is dat tegenwoordig in mindere mate mogelijk. Google streeft er naar om de beste resultaten weer te geven vanuit de ogen van een bezoeker. En wat ziet een bezoeker? Content!

De tijd van het opzetten van pagina’s, alleen voor zoekmachines, is voorbij. Zorg daarom dat de menustructuur, teksten, afbeeldingen, links etc. de juiste zoekwoorden bevatten. Verlies daarbij het doel van de website niet uit het oog. Als een bezoeker de website goed weet te vinden, maar zich vervolgens door over-geoptimaliseerde content moet worstelen, wordt het doel voorbij gestreefd.

Bedenk dus goed: Wat zijn mijn belangrijkste zoekwoorden? Heb ik voor deze zoekwoorden al een eigen pagina op de website aangemaakt? Waarom niet?

Zorg voor een goede vindbaarheid dat de volgende 3 pijlers op orde zijn:

  • Techniek
  • Content
  • Autoriteit (verwijzende sites)

Claim je plekje in het zoekresultaat

Het wordt steeds drukker in het zoekresultaat. Waar Google vroeger overzichtelijk de tien meest relevante websites op een rij toonde, hebben de websites concurrentie gekregen van afbeeldingen, video’s, nieuwsresultaten en plaatsen. Alleen de website optimaliseren is dus niet meer voldoende.

Wordt er gezocht op een plaatsbepaling, dan worden regelmatig resultaten uit Google+ / Google Places weergegeven. Wordt er gezocht op een product? Dan is de kans groot dat u een afbeelding van het product krijgt voorgeschoteld.

Bent u in alle categorieën van Google al goed vindbaar?


De verschillende zoekgenres kunnen elkaar versterken. Zorg dus dat u niet alleen vindbaar bent met uw website, maar ook met uw afbeeldingen, video’s, plaatsen op Google Maps etc.

Hulpvragen beantwoorden

Mensen zijn op zoek naar informatie en antwoord op hun vraag. Vaak worden deze vragen ook letterlijk in het zoekveld ingevuld:

  • Hoe kun je…
  • Waarom is…
  • Etc.

Door pagina’s te creeren die antwoord geven op veel gestelde vragen, kan dit nieuwe prospects opleveren. Bijvoorbeeld: “Waarom is glasvezel beter dan kabel?” Deze vragen zorgen niet alleen voor nieuwe bezoekers, maar de bezoekers krijgen ook direct een positief gevoel bij je merk. Het is eerste contact is namelijk dat jij hen hebt geholpen.