roel van den heuvel
Geeft tekst en uitleg

Verwijzende sites

Het aantal links naar uw website blijft een belangrijke graadmeter voor Google. Een link vanaf een relevante website wordt gezien als positieve stem voor uw website. Maar let op. Links op verkeerde sites kunnen ook een negatief effect hebben. Dus alvast één advies: Koop nooit links!


Maar wat kunt u dan wel doen?
Zorg voor nieuwswaardige inhoud! Gebruik social media, schrijf een blog of maak een persbericht met meerdere links (link niet alleen naar de homepage, maar ook naar vervolgpagina’s). Hoe interessanter uw bericht, hoe meer mensen uw bericht zullen delen.

Met professionele partners kunt u wel links uitwisselen. Maakt u bijvoorbeeld deel uit van een samenwerkingsverband? Plaats dan een link naar elkaar om zo de vindbaarheid van alle sites te verbeteren. Zo bent u verzekerd van een link op een relevante website.

En die relevantie is belangrijk! Als het onderwerp van de linkende site overeenkomt met uw website, beoordeelt Google dit als positief. Heeft bijvoorbeeld een website over kamperen een link naar u? Dan wordt dit door Google gezien dat meer informatie over kamperen op uw site te vinden is!


Heeft u veel links vanuit sites/pagina’s die over een heel ander onderwerp gaan? Dan verdwijnt de focus en krijgt Google een minder goed beeld waar uw website over gaat.


Google Webmaster Tools
De Google Webmaster Tools kunnen u een indicatie geven welke sites een link naar u hebben en met welke woorden er naar uw site wordt gelinkt. Linken de meeste sites naar u toe met een niet relevante term (Klik hier, Lees verder etc.)? Vraag deze sites om met relevante zoekwoorden naar uw website te linken!

Zorg voor (positieve) reviews

Wordt er over uw website gepraat op sociale media? Geven bezoekers uw website een positieve beoordeling op diverse beoordelingssites? Google hecht steeds meer waarde aan uw mening. Dus weg met het papieren gastenboek. Laat uw gasten u online beoordelen.

Niet alleen Google, maar ook consumenten hechten waarde aan recensies van andere gasten. Klachten- en review sites zoals Zoover worden niet voor niets vaak gebruikt als laatste check, voordat een gast een online boeking of bestelling maakt.

Wees niet bang voor negatieve recensies, maar wel alert! Beschouw negatieve berichten als leerzaam en geef altijd een vriendelijke reactie met de mogelijke oorzaak of oplossing. Een goede afhandeling van een klacht kan toch leiden tot een positief gevoel.

ZIP bestand met up-to-date informatie

Informatie op externe sites veroudert snel. Indien ergens verouderde informatie wordt geconstateerd, moet er direct een up-to-date bestand klaar staan om de website aan te schrijven. Dit zip-bestand moet bijvoorbeeld het juiste logo, de juiste propositie en een up-to-date algemene tekst aansluitend bij de campagne bevatten.