roel van den heuvel
Geeft tekst en uitleg

Zoekwoord onderzoek

Het schrijven van goede webteksten is een vak! Maar vertrouw nooit blindelings op tekst- en communicatiebureaus! Veel copywriters zijn vaak namelijk nog opgegroeid in het wollige teksten offline tijdperk. 

“De stijlvolle camping is gelegen in een pittoresk dorpje tegen de grens van onze Oosterburen.” Heeft u ooit gezocht op: “Stijlvolle camping Oosterburen”? Of zoekt u naar: “camping met wifi overijssel”

Geef uw tekstschrijver dus een lijstje mee met zoekwoorden die in de teksten verwerkt moeten worden. Weet u niet aan wat voor zoekwoorden u moet denken? Hierbij enkele tips:


Bepaal het product

Welk product biedt u precies aan? U bent niet alleen een camping, maar u bent ook een camping met zwembad en een kindvriendelijke camping. Of u bent niet alleen een provider, maar ook een internetprovider en een televisieaanbieder. Bepaal de woorden die uw product kenmerken en vergeet daarbij niet de synoniemen!

Bepaal de USPs

De USPs, Unique Selling Points, geven aan waarom een bezoeker nou precies voor uw bedrijf moet kiezen. Bent u de goedkoopste, heeft u de beste service of heeft u een prachtig zwembadcomplex? Stel vast wat uw product nu zo bijzonder maakt. Komt u er niet uit? Zorg dan eerst dat u onderscheidend wordt!

Bepaal de omgevingszoekwoorden

Mensen proberen in een zoekmachine al een selectie te maken. Vaak gebeurt dit naast het product en de USPs op basis van omgevingszoekwoorden. Mensen zoeken op een camping in Frankrijk of een kapper in Zoetermeer.

Analyseer de zoekopdrachten uit uw intern zoekveld

Veel websites bevatten een intern zoekveld, waarmee bezoekers inhoud op uw eigen website kunnen vinden. Als er vaak op een bepaald zoekwoord wordt gezocht, verwachten bezoekers informatie over dit zoekwoord op uw website te kunnen vinden. Het is raadzaam om voor deze zoekwoorden een aparte landingspagina aan te maken.