roel van den heuvel
Geeft tekst en uitleg

Domeinnaam | Wat is de waarde van een domeinnaam?

Tegenwoordig worden steeds vaker domeinnamen te koop aangeboden. Tijd om de wetenswaardigheden en waarde van een domeinnaam op een rij te zetten!

Zoekmachines nemen regelmatig de taak van de URL-balk over. Om een website te vinden wordt steeds meer gebruik gemaakt van zoekwoorden in plaats van volledige domeinnamen. Zo wordt niet rechtstreeks  “www.roelvandenheuvel.nl” ingetypt, maar vult men gewoon “roel van den heuvel” in. 

Het voordeel van de zoekbalk is dat de domeinnaam niet exact goed gespeld hoeft te zijn. Als een bezoeker de domeinnaam niet precies weet of als bijvoorbeeld “van den heuvle” wordt getypt, zal een zoekmachine voorstellen “Bedoelde u: van den heuvel”.

1. Kies een lokale extensie

Zoekmachines waarderen domeinnamen met een lokale extensie vaak beter dan buitenlandse extensies. Een lokale variant (.nl) zal beter presteren dan een buitenlandse variant (bijvoorbeeld .de of .be). Als u bijvoorbeeld een taalversie in het Duits heeft, kan het van toegevoegde waarde zijn om de taalversie op een .de domeinnaam te plaatsen, zodat deze pagina’s beter vindbaar zijn in Duitsland.

2. Gebruik zoekwoorden   

Zoekwoorden in domeinnamen kunnen ook bijdragen aan een betere vindbaarheid. Als bijvoorbeeld “Recreatiepark Zomers Zonnetje” de keuze heeft tussen zomerszonnetje.nl, recreatieparkzomerszonnetje.nl of campingzomerszonnetje.nl is de afweging welke zoekwoorden bezoekers zullen gebruiken. Zo zal het zoekwoord ‘camping’ vaker worden gebruikt dan ‘recreatiepark’. Maar voor de branding van het merk zou zomerszonnetje.nl weer een goede optie zijn. Het is dus zaak om de juiste balans te vinden in de domeinnaam.

3. Richt u op één domeinnaam

U kunt nu vast overwegen om extra domeinnamen aan te vragen met veel zoekwoorden. Bij alleen het aanvragen van domeinnamen bent u er echter niet. Als u een domeinnaam B aanvraagt en doorverwijst naar domeinnaam A, staat er geen website content op domeinnaam B. De website zal daarom niet gevonden worden in zoekmachines onder domeinnaam B.

Dus wanneer u een domeinnaam aanschaft om beter gevonden te worden, is het ook zaak om deze domeinnaam apart te hosten en teksten op deze domeinnaam te plaatsen. Maar ook dan bent u er nog niet. Er gaat namelijk nog geen enkele link naar uw nieuwe domeinnaam toe. Zoekmachines zullen de website daarom als niet belangrijk beschouwen, waardoor een hoge positie in de zoekresultaten niet snel bereikt zal worden.

Google is ook druk bezig om de goed scorende exact match-domeinnamen (domeinen die zijn opgezet voor een goede vindbaarheid op een specifiek zoekwoord) uit te bannen in het zoekresultaat.

Het aantal links vanaf social media, advertenties en andere websites blijft van belang voor een goede vindbaarheid. Ik adviseer om één krachtige domeinnaam te hanteren, zodat u de marketing ook op één website kunt richten.

4. Switch niet van domeinnaam

Ook het switchen van domeinnaam raad ik af. Een 'oude' domeinnaam wordt door zoekmachines doorgaans beter erkend. Doordat de domeinnaam al langer online staat, heeft het zich bewezen geen eendagsvlieg te zijn.

Wilt u de website toch op een andere domeinnaam plaatsen? Dan is het belangrijk uw adreswijziging door te geven aan Google. Via de Google Webmaster Tools kunt u deze verhuizing doorgeven, zodat uw linkprofiel behouden blijft.

5. Laat u niet verleiden door een domeinnaam verkoper

Sommige organisaties zijn er op gericht om een grote hoeveelheid domeinnamen te registreren, met als doel deze voor veel geld door te verkopen aan ondernemers. Laat u hier niet door verleiden! Steeds minder mensen zullen rechtstreeks een domeinnaam intypen in de URL-balk. Indien de domeinnaam fout gespeld is, heeft u grote kans dat de browser uw goede domeinnaam als suggestie zal geven.

Het registreren van extra domeinnamen is alleen interessant als u uw eigen bedrijfsnaam wilt beschermen. Zo voorkomt u dat bezoekers, die een voor de hand liggende domeinnaam ingeven, onbedoeld op een verkeerde (concurrerende?) website terecht komen.

Domeinnamen met een andere extensie raden we ook niet aan. Een .nl en .com domeinnaam kunnen interessant zijn, maar het is overbodig om aandacht te besteden aan bijvoorbeeld een .nu, .info of .net extensie!

Als u toch overweegt een bestaande domeinnaam over te kopen, is het belangrijk u in de geschiedenis van de domeinnaam te verdiepen. Laat u niet verleiden door ‘verkopers’ van domeinnamen die u snel en voor veel geld een domeinnaam willen verkopen! Een bekende truc is dat u wordt gemaild dat een ander bedrijf op het punt staat uw domeinnaam te registreren met een andere extensie (bv. uwdomeinnaam.info). Omdat u het .nl-domeinnaam al bezit zijn ze zo vriendelijk om u eerst de mogelijkheid te geven de domeinnaam (voor veel geld of tegen hoge abonnementen) te laten registreren.

Het kan waardevol zijn als een domeinnaam al langer bestaat en bijvoorbeeld al diverse backlinks naar de website heeft verworven. Maar een bestaande domeinnaam kan ook negatief werken! Google legt bijvoorbeeld de geschiedenis van een domeinnaam vast. Als een domeinnaam ooit gebruikt is voor spam of is gelinkt (ingaand en uitgaand) naar websites met ‘verkeerde’ inhoud, kan dit een negatief effect hebben.

Subdomeinen

Webshops en Mijn Omgevingen staan vaak op een apart subdomein, omdat het technisch nou eenmaal een ander systeem is. Logisch voor u, maar voor een bezoeker verwarrend. Ineens wijkt het design af en is de menustructuur anders. Met alle phishing-waarschuwingen in het achterhoofd voelt dit niet prettig. Ga nog eens na of het wel echt nodig is om twee aparte omgevingen te gebruiken en of dit niet geïntegreerd kan worden in elkaar!