roel van den heuvel
Geeft tekst en uitleg

Responsive Website | Het apparaat bepaalt de view

De afstand tot uw bezoeker is nog nooit zo klein geweest. De smartphones zijn niet meer weg te denken en de tablets komen in steeds goedkopere varianten op de markt. Met een paar vingerbewegingen heeft een bezoeker uw website al voor zijn neus.

U kunt iets terug doen voor uw mobiele bezoekers. Het scherm van een smartphone is namelijk een stuk kleiner dan een desktop scherm en een vinger is een stuk dikker dan het pijltje van de computermuis. Hoe frustrerend is het als een bezoeker op uw website een link wil aanklikken, maar door de dikte van zijn vinger per ongeluk een andere link aanklikt?

Maak uw mobiele weergave overzichtelijk, makkelijk klikbaar en snel laadbaar, zodat een bezoeker zo snel mogelijk de gewenste informatie heeft gevonden.

Als de mobiele variant gereed is, kan deze als goede spiegel dienen voor de ‘hoofd’ website. Waarom heeft u bepaalde informatie weggelaten op de mobiele site? Was dit niet relevant? Waarom staat dit dan wel op de ‘normale’ website? En andersom. Waarom heb ik de contactgegevens op de mobiele site zo prominent getoond en op de desktop versie niet?

Websitestructuur past zich aan op het beeldscherm

Zorg dat de structuur van de website zich aanpast aan de grootte van het beeldscherm waarop de website wordt bekeken. Voor bezoekers is het heel vervelend als hij op een mobiel continu moet in- en uitzoomen om de teksten te kunnen lezen.

Dit is niet alleen gebruiksvriendelijk voor de gebruiker, ook voor Google is ‘mobile friendly’ een steeds belangrijkere waarde voor het bepalen van de ranking in de zoekresultaten.

De website is ingericht op navigatie met een vinger

Heeft u nog een website waar veel linkjes dicht bij elkaar staan? Dan is de kans groot dat veel bezoekers wel eens de verkeerde link aanklikken wat voor irritatie kan zorgen. Zorg dus dat u gebruik maakt van grotere buttons die iets verder van elkaar af staan.

Bewaak de snelheid

Een trage website zorgt voor veel irritatie bij bezoekers. Dit geldt voor zowel desktop- als mobiele gebruikers. Let wel op dat een mobiel apparaat over het algemeen veel minder werkgeheugen heeft. Let hier op bij het gebruik van (grote) afbeeldingen.

Benut de kansen van mobiel

Mobiel biedt ook extra kansen. Zo kunt u bijvoorbeeld telefoonnummers aanklikbaar maken en gebruikmaken van GPS etc.

Toon het juiste toetsenbord

Wilt u dat iemand zich inschrijft voor uw nieuwsbrief? Maak het mobiele bezoekers dan zo makkelijk mogelijk en toon het juiste mobiele toetsenbord waarin het @-teken direct beschikbaar is. Moet iemand zijn klantnummer invoeren? Toon dan het numerieke toetsenbord.

Binnen de HTML van het <input /> element kan de code type=”email” worden toegevoegd.